Statistieken terminologie

Hit
Telkenmale de browser een bestand laadt van een website spreken we van een hit. De meeste webpagina's zijn een verzameling van bestanden zoals afbeeldingen, tekst, scripts en meer. Een hit is dus geen pageview.

Pageview
Als de browser een volledige webpagina geladen heeft spreken we van een pageview. Meestal zijn er verschillende hits nodig om 1 webpagina te laden aangezien voor de meeste webpagina's verschillende bestanden geladen moeten worden.

Unieke bezoeker
Een unieke bezoeker is een persoon die gedurende een bepaalde periode de site minstens 1 maal bezocht heeft. Als een bezoeker bijvoorbeeld je site meerdere malen bezoekt per dag is dit dus maar 1 unieke bezoeker. Adverteerders zijn vooral geďnteresseerd in het aantal unieke bezoekers. Als een website bezoeker niet geďnteresseerd is in de reclame op je website zal hij bij het opnieuw bekijken van diezelfde reclame waarschijnlijk ook niet geďnteresseerd zijn.

Een referrer
Een referrer is een website met een link naar jouw website. Deze link kan “follow” of “no-follow” zijn. Voor de ranking van je website zijn “follow” links het meest waardevol. Links op websites die totaal niet relevant zijn voor de inhoud van jouw website kunnen wel bezoekers opleveren maar zijn vanuit SEO standpunt waardeloos. Sommige webmaster vinden niet gerelateerde links zelfs schadelijk voor de ranking van een website.

Bouncerate
De bouncerate van een website is moeilijk te interpreteren. De bouncerate is het percentage bezoekers die de website na het bezoeken van een pagina opnieuw verlaten. Een hoge bouncerate kan dus op 2 manieren geďnterpreteerd worden. Ofwel vinden de bezoekers je website maar niets en verlaten ze de website onmiddellijk ofwel hebben de bezoekers gevonden wat ze zochten en zoeken ze daarom niet verder.

Search Engine traffic (verkeer van zoekmachines)
Search Engine traffic is verkeer van zoekmachines zoals Google, Yahoo, Bing en zo verder. Alhoewel verkeer van zoekmachines van groot belang is voor een website is dit verkeer alleen niet voldoende. Een website kan pas groeien als een deel van het verkeer ook opnieuw terugkomt. Bovendien loopt een website met enkel verkeer van zoekmachines de kans vroeg of laat al dit verkeer te verliezen. Dit kan door een aanpassing van het zoekalgoritme van een zoekmachine of door het plotseling opduiken van een concurrerende website met dezelfde keywords.

Direct verkeer
Direct verkeer zijn bezoekers die je website ingeven in hun browser. Ze klikten dus niet op een of andere link maar kwamen rechtstreeks naar je website. Vaak zijn het ook bezoekers die je website tussen hun favorieten gezet hebben. Een hoog aantal directe bezoekers wil zeggen dat de site echt waarde aanbiedt. Directe bezoekers alleen zijn niet voldoende. Om te groeien moet je dagelijks een percentage nieuwe bezoekers hebben.